حیفا زیر آتش؛

وقتی حزب‌الله قلب اقتصادی رژیم صهیونیستی را فلج کرد

وقتی حزب‌الله قلب اقتصادی رژیم صهیونیستی را فلج کرد

بندر حیفا به عنوان یکی از بزرگترین مراکز صنعتی رژیم صهیونیستی و قلب اقتصاد این رژیم، از زمان گسترش حملات موشکی حزب‌الله، در حال فلج شدن بوده و بسیاری از فعالیت‌های تجاری آن متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، گسترش سرعت و برد حملات موشکی حزب الله از لبنان به شهر حیفای اشغالی و اطراف آن، موجب ایجاد اختلال قابل توجهی در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی از ابتدای جنگ غزه تا امروز که وارد دومین سال آن شده‌ایم گشته است.

از شهر اشغالی حیفا چه می‌دانیم؟

شهر حیفا در منطقه الکرمل واقع شده و یکی از سه شهر بزرگ اراضی اشغالی از نظر جمعیتی است. این شهر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بعد از قدس و تل آویو، سومین شهر پرجمعیت فلسطین اشغالی به شمار می‌رود.

حیفا در واقع یک محور مواصلاتی حیاتی و ارتباطی میان شمال و جنوب اراضی اشغالی بوده و پایتخت منطقه شمال محسوب می‌شود. حیفا مرکز حیاتی اجتماعی، آموزشی و فرهنگی مهم در فلسطین اشغالی بوده و مساحت آن ۷۰ کیلومتر مربع است که ششمین شهر فلسطین اشغالی از نظر مساحت محسوب می‌شود.

همانطور که گفتیم، حیفا مرکز حمل و نقل و ارتباطات بوده و علاوه بر آن، مرکز صنایع تکنولوژی، انرژی و تسلیحات رژیم صهیونیستی نیز هست و به همین دلیل تأثیر راهبردی بر کل فلسطین اشغالی دارد.

شهر اشغالی حیفا یکی از بزرگترین مراکز تجارت دریایی رژیم اشغالگر به شمار می‌رود و بندر حیفا یکی از معروف‌ترین بنادر فلسطین اشغالی است.

بعد از گسترش جنگ در جبهه شمالی فلسطین اشغالی، فرماندهی جبهه داخلی ارتش صهیونیستی، علاوه بر محدودیت‌های گسترده‌ای که پیش از این در شمال و حیفا وجود داشت، دستورات جدیدی برای اعمال محدودیت‌های بیشتر در این مناطق صادر کرد؛ به طوری که مدارس و مهد کودک‌ها در حیفای اشغالی از دو هفته قبل به طور کامل بسته شده و شرکت‌ها و کارخانه‌ها هم برای ادامه فعالیت‌های خود با چالش‌های زیادی مواجهند و بسیاری از آنها تعطیل شده‌اند.

حزب‌الله چگونه اقتصاد اشغالگران را فلج کرد؟

صاحبان شرکت‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز تفریحی، جاذبه‌های گردشگری و… در شهر حیفا اولین طرف‌هایی بودند که تحت تأثیر پیامدهای مستقیم حملات موشکی حزب الله قرار گرفتند؛ به طوری که بسیاری از این مراکز از زمان آغاز حملات حزب الله تعطیل شده و آنهایی هم که هنوز باز هستند، به شکل بسیار محدود فعالیت می‌کنند.

«زاهاویت یهودا» صاحب یک فروشگاه لباس در حیفای اشغالی است که فعالیت‌های او بعد از حملات موشکی حزب‌الله دچار اختلال زیادی شد.

این تاجر صهیونیست در گفتگو با روزنامه اقتصادی «ذی مارکر» رژیم اشغالگر اعلام کرد که بسیاری از مغازه‌ها و شرکت‌ها تعطیل شده‌اند و در طول یک سالی که از جنگ می‌گذرد، ما همواره منتظر بودیم که جنگ به اینجا برسد و همواره بلاتکلیف بودیم. امروز تاجران در حیفا که شریان حیاتی اقتصاد ما به شمار می‌رود، واقعیت بسیار تلخی را تجربه می‌کنند. رستوران‌ها در حیفا تعطیل شده‌اند و تنها شرکت‌هایی می‌توانند فعالیت کنند که در نزدیکی اماکن مستحکم و پناهگاه‌ها قرار دارند. تردد افراد در خیابان‌ها بسیار کم بوده و زندگی در اینجا تعطیل شده است.

اهمیت صنعتی حیفا برای صهیونیست‌ها

اما حیفا بزرگترین مرکز صنعتی در شمال فلسطین اشغالی به شمار می‌رود و صنایعی که جوهر اقتصاد داخلی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند، در شهر حیفا واقع شده‌اند و این شهر نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و تکنولوژی این رژیم دارد.

بارزترین مراکز صنعتی رژیم صهیونیستی در حیفا به شکل زیر است:

-صنایع شیمیایی و نفتی: تأسیسات زیادی در زمینه تولید مواد شیمیایی و نفت در حیفا واقع شده و این شهر شامل کارخانه‌های زیادی است که برای شرکت‌های شیمیایی جهانی و داخلی، از جمله شرکت بیزان کار می‌کنند. این شرکت یکی از بزرگترین تأسیسات متخصص در فرآوری نفت خام است.

- صنایع تکنولوژی پیشرفته و دقیق: شهر حیفا یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی تکنولوژی دقیق رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و شمار زیادی از شرکت‌های بزرگ که در زمینه توسعه تکنولوژی‌های جدید کار می‌کنند، در این شهر واقع شده‌اند.

- صنایع دریایی: بندر حیفا یکی از دو بندر اصلی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و مرکز مهم تجارت دریایی بوده و به مثابه یک مرکز حیاتی برای صادرات و واردات مجموعه متنوعی از کالاهاست. این بندر همچنین پایگاه صنایع دریایی ارتش رژیم اشغالگر به شمار می‌رود.

- صنایع فلزی: تعداد زیادی از شرکت‌هایی که در زمینه تولید فلز کار می‌کند، در شهر حیفا واقع شده‌اند.

- صنایع غذایی: حیفا شامل تعداد زیادی کارخانه در زمینه تولید مواد غذایی و نوشیدنی‌هاست که در خدمت بازار داخلی و یا صادرات به بازارهای خارجی قرار دارند.

از طرف دیگر گسترش حملات موشکی و پهپادی از جانب لبنان، منجر به تعطیلی سیستم آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها در مناطق مختلف شمال فلسطین اشغالی شده است. همین امر منجر به کاهش فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در حیفا و کاهش تردد وسایل نقلیه شده است.

اتحادیه صنعتگران در حیفا و شمال فلسطین اشغالی گزارش داد که ۴۰ درصد از کارخانه‌ها در شمال به شکل بسیار جزئی کار می‌کنند و حدود ۱۵ درصد از کارخانه‌ها اصلاً درهای خود را باز نکرده‌اند.

«روعی یسرائیلی» مدیر اتحادیه صنعتگران در حیفا و شمال اراضی اشغالی اعلام کرد که مدیران کارخانه‌ها طبق شرایط موجود تصمیم می‌گیرند و همه کارخانه‌هایی که در خطوط مرزی با لبنان واقع شده‌اند، مجبورند از انجام فعالیت‌ها خودداری کنند.

از سوی دیگر روزنامه کالکالیست رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در سایه حملات موشکی مکرر علیه حیفا، سناریوی بدی در این شهر ترسیم می‌شود و ممکن است که فعالیت‌های بندر حیفا به بندر اسدود منتقل گردد؛ در حالی که این بندر ظرفیت کافی برای انجام این حجم از فعالیت‌ها را ندارد.

اعضای اتحادیه صنعتگران رژیم صهیونیستی در حیفا و شمال فلسطین اشغالی اتفاق نظر دارند که این شهر به طور مستقیم تحت تأثیر پیامدهای حملات موشکی حزب‌الله قرار خواهد گرفت.

«دوتان لیوی» خبرنگار روزنامه کالکالیست رژیم صهیونیستی گفت که حرکت کشتی‌ها در بندر حیفا متوقف خواهد شد و فعالیت آنها به بنادر اسدود و جنوب منتقل می‌گردد. در اینجا لازم است سناریوی مشابهی که در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد را یادآوری کنیم؛ جایی که در اثر سقوط یک موشک از لبنان به گاراژ راه آهن مجاور بندر حیفا، ۸ کارگر کشته شدند و این امر منجر به تعطیلی بندر حیفا و انتقال فعالیت‌های آن به بندر اسدود شد.

کد خبر 6254270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha